Vi är det moderna IT-bolaget som utmanar alla andra på kvalitet, hjärta och pris!
Med flera års erfarenhet från olika sektorer är vårt team sammansvetsat och redo att möta varje utmaning med kraft och kunskap.
Ronnie Afzelius är grundare till AIT och Selektiv IT-partner Norden AB
Selektiv IT-Partner är, som namnet säger selektiv. Vi känner till våra styrkor och där ska vi bygga våra samarbeten. Vi kan självklart hjälpa alla typer av verksamheter, vilket vi gör vi i vårt systerbolag AIT i dag (www.ait.nu).
Vi sköter IT åt ca 150 kunder i alla typer av branscher, men Selektiv kommer primärt arbeta med skola samt vård och omsorg, då grundaren har sina rötter i dessa branscher!
Ronnie började sin IT-resa på en skola i Farsta utanför Stockholm på 90-talet och innan han startade sitt första bolag AIT, var hans sista anställning på ett av Sveriges största privata vårdbolag. Kopplingen mellan dessa branscher är därför väldigt tydlig!
Några av våra första kunder var inom dessa branscher. Vår första skola har vi hanterat all IT åt under 13 år och hoppas på minst 13 år till!
Vad några av våra kunder säger.
EPPN står för “eduPersonPrincipalName” och är en unik identifierare som används i utbildningsmiljöer, främst inom högre utbildning och forskning. EPPN är en del av standarden för identitets- och åtkomsthantering som definieras av Internet2 och används inom federerade identitetstjänster som SAML (Security Assertion Markup Language). Denna standard används ofta inom utbildningsnätverk som SWAMID (Swedish Academic Identity Federation).
Vad är EPPN?
EPPN är en unik identifierare som ges till varje användare inom en utbildningsinstitution. Den har formatet användarnamn@domän
, till exempel anna.larsson@skola.se
. Den är unik för varje användare och kan användas för att entydigt identifiera användaren inom och mellan olika system och tjänster som är del av samma federerade identitetsnätverk.
Användning av EPPN i Digitala Nationella Prov
För digitala nationella prov (DNP) används EPPN för att autentisera elever och lärare samt för att säkra och hantera tillgång till provmaterialet. Här är en kort beskrivning av hur EPPN används:
Autentisering:
När en elev eller lärare loggar in på provplattformen, använder de sina vanliga inloggningsuppgifter som är kopplade till deras EPPN.
Identiteten verifieras genom deras hemorganisation (t.ex. skolan eller universitetet) via federerade identitetstjänster.
Åtkomstkontroll:
EPPN används för att kontrollera vilka prov och vilka delar av provet som en användare har rätt att komma åt. Till exempel kan vissa delar av provet vara tillgängliga endast för lärare medan andra delar är för elever.
Säkerhet och Spårbarhet:
Genom att använda EPPN kan varje användares aktiviteter under provet spåras och loggas. Detta inkluderar när de loggar in, vilka uppgifter de arbetar med, och när de lämnar in sina svar.
EPPN hjälper också till att förhindra fusk genom att säkerställa att bara auktoriserade användare kan komma åt provmaterialet.
Integrering med andra system:
Eftersom EPPN är en standardiserad identifierare, kan den enkelt integreras med andra system som används inom utbildningssektorn, såsom lärplattformar (LMS), bibliotekssystem och administrativa system.
Genom att använda EPPN i digitala nationella prov kan utbildningsinstitutioner säkerställa att endast auktoriserade användare har tillgång till proven, samtidigt som de behåller hög säkerhet och integritet för både elever och provmaterial.
FIDUS (För att Identifiera och Distribuera Uppgifter på ett Säkert sätt) är ett system utvecklat av Skolverket i Sverige för att hantera digitala nationella prov (DNP). Syftet med FIDUS är att säkerställa att de digitala proven kan genomföras på ett säkert, tillförlitligt och användarvänligt sätt. Systemet är designat för att hantera allt från autentisering av användare till distribution av prov och insamling av resultat.
Funktioner och Användning av FIDUS
Autentisering och Auktorisering:
Inloggning och Identitetskontroll: FIDUS använder sig av federerade identitetstjänster, såsom SWAMID, för att autentisera användare. Detta innebär att elever och lärare loggar in med sina vanliga skolkonton, vilka verifieras via deras utbildningsinstitutioner.
Rollbaserad Åtkomst: Systemet hanterar olika användarroller (t.ex. elev, lärare, administratör) och säkerställer att användarna endast har tillgång till de delar av provet som de är auktoriserade för.
Distribution av Prov:
Säker Leverans av Prov: FIDUS ser till att provmaterial distribueras på ett säkert sätt till de skolor och elever som ska genomföra proven. Detta inkluderar kryptering av provdata under överföring.
Planering och Tidsstyrning: Systemet hanterar planeringen av provtider och ser till att provmaterial blir tillgängligt vid rätt tidpunkt för rätt användare.
Genomförande av Prov:
Säker Exekvering: Under provet övervakar FIDUS genomförandet för att säkerställa att all aktivitet loggas och att provet genomförs enligt reglerna. Systemet kan också inkludera funktioner för att upptäcka och förhindra fusk.
Insamling av Svar: Efter att proven har genomförts, samlar FIDUS in elevernas svar på ett säkert sätt och ser till att de lagras korrekt för vidare rättning och analys.
Analysering och Rättning:
Automatiserad Rättning: För vissa typer av frågor, som flervalsfrågor, kan FIDUS automatiskt rätta svaren.
Manuell Rättning: För mer komplexa uppgifter kan lärare eller rättare logga in i systemet och manuellt bedöma svaren.
Rapportering och Analys:
Resultathantering: Systemet genererar rapporter över elevernas prestationer och kan sammanställa statistik för att hjälpa skolor och utbildningsmyndigheter att analysera resultaten.
Återkoppling: Elever och lärare får tillgång till feedback och resultat efter att proven har rättats.
Sammanfattning
FIDUS spelar en central roll i att hantera de digitala nationella proven i Sverige genom att tillhandahålla en säker och effektiv plattform för hela processen – från distribution av prov till rättning och analys. Systemet säkerställer att proven genomförs på ett tillförlitligt sätt, med hög säkerhet och integritet för alla inblandade parter.
En IDP, eller Identity Provider (identitetsleverantör), är en tjänst som hanterar autentisering av användare inom ett nätverk eller en tjänst. IDP ansvarar för att verifiera användarens identitet och tillhandahålla den nödvändiga informationen till andra tjänster (Service Providers, SP) som användaren försöker komma åt. Detta är särskilt viktigt inom utbildningssektorn, där säker och pålitlig autentisering är avgörande för att säkerställa att rätt användare har tillgång till rätt resurser, inklusive digitala nationella prov.
Typer av IDP som kan användas för digitala nationella prov
Federerade Identitetstjänster:
SWAMID: SWAMID (Swedish Academic Identity Federation) är en identitetsfederation för högre utbildning och forskning i Sverige. Genom SWAMID kan användare autentisera sig med sina lokala institutioners inloggningsuppgifter och få tillgång till en rad olika tjänster, inklusive digitala nationella prov.
eduGAIN: eduGAIN är en global federation som kopplar samman olika akademiska federationsnätverk. Detta möjliggör internationell autentisering och åtkomst till resurser över federationsgränserna.
Lokala Identitetsleverantörer:
Skolors och Kommuners Egen IDP: Många skolor och kommuner har egna IDP-system för att hantera autentisering av elever och personal. Dessa kan vara baserade på olika teknologier, såsom Microsoft Active Directory, Google Workspace for Education, eller andra system.
Nationella Identitetstjänster:
BankID: I vissa fall kan nationella identitetstjänster som BankID användas för autentisering. Detta är mer vanligt för tjänster som kräver hög säkerhet och där användarens identitet måste verifieras på en mycket säker nivå.
Single Sign-On (SSO) Tjänster:
Google SSO: Många skolor använder Google Workspace for Education, som inkluderar Single Sign-On (SSO) funktionalitet. Detta gör att användare kan logga in en gång och sedan få tillgång till flera tjänster, inklusive digitala provplattformar.
Microsoft Azure AD: Liknande Google, erbjuder Microsoft Azure Active Directory en SSO-lösning som många skolor använder. Detta underlättar åtkomst till olika utbildningsresurser med en enda inloggning.
Hur IDP används för digitala nationella prov
Användarautentisering:
När en elev eller lärare försöker komma åt ett digitalt nationellt prov, omdirigeras de till sin IDP för inloggning.
IDP verifierar användarens inloggningsuppgifter och autentiserar användaren.
Attributöverföring:
Efter autentisering skickar IDP nödvändiga attribut (t.ex. användarnamn, roller, grupper) till provplattformen. Detta säkerställer att rätt användarinformation överförs säkert och korrekt.
Åtkomstkontroll:
Baserat på de mottagna attributen kan provplattformen bestämma vilka delar av provet användaren har tillgång till och vilka handlingar de kan utföra.
Enkel och Säkert:
Användning av IDP möjliggör en enkel och säker inloggningsprocess, vilket minskar risken för säkerhetsbrott och gör det enklare för användare att hantera sina inloggningsuppgifter.
Sammanfattning
En IDP (Identity Provider) är en kritisk komponent för att hantera autentisering och säker åtkomst till digitala nationella prov. Genom att använda olika typer av IDP, inklusive federerade identitetstjänster som SWAMID, lokala IDP-system, nationella identitetstjänster som BankID, och SSO-tjänster från Google och Microsoft, kan skolor säkerställa att autentisering sker på ett säkert, pålitligt och användarvänligt sätt.
Ett elevregister i sig är inte en IDP (Identity Provider), men det kan användas i kombination med en IDP för att autentisera användare och ge dem tillgång till digitala nationella prov (DNP). Här är en förklaring av hur det fungerar och vilka komponenter som behövs:
Vad är ett Elevregister?
Ett elevregister är en databas som innehåller information om elever och ibland även om lärare och annan skolpersonal. Detta inkluderar personuppgifter, kontaktinformation, klass- och kursregistreringar, samt annan relevant information som används för att administrera skolans verksamhet.
IDP (Identity Provider)
En IDP är en tjänst som autentiserar användare och tillhandahåller information om användarens identitet till andra tjänster (Service Providers, SP), som t.ex. en provplattform för digitala nationella prov. IDP:n ansvarar för att verifiera användarens identitet och säkerställa att användaren har rätt behörigheter.
Kan ett Elevregister användas som IDP?
Ett elevregister i sig kan inte direkt fungera som en IDP, men det kan integreras med en IDP för att tillhandahålla de nödvändiga uppgifterna för autentisering och auktorisering. Här är hur det kan fungera:
Integration med IDP:
Elevregistret kan integreras med en IDP som använder informationen från registret för att autentisera elever och lärare. Detta innebär att IDP:n hämtar och verifierar användaruppgifter från elevregistret.
Autentiseringsprocess:
När en elev eller lärare försöker logga in på plattformen för digitala nationella prov, omdirigeras de till IDP:n.
IDP:n verifierar användarens inloggningsuppgifter (t.ex., användarnamn och lösenord) med hjälp av informationen från elevregistret.
Om autentiseringen lyckas, skickar IDP:n nödvändiga attribut till provplattformen för att ge användaren åtkomst.
Användning av Federerade Identitetstjänster:
Skolor kan använda federerade identitetstjänster, såsom Skolfederationen eller SWAMID, som IDP. Dessa federerade system kan i sin tur använda information från elevregister för att autentisera användare.
Detta gör att elever och lärare kan använda sina vanliga skolkonton för att logga in på provplattformen.
Sammanfattning
Ett elevregister i sig är inte en IDP, men det kan användas i samverkan med en IDP för att autentisera användare till digitala nationella prov. Elevregistret tillhandahåller nödvändig användarinformation, medan IDP:n hanterar autentiseringsprocessen. Genom att integrera elevregistret med en IDP och eventuellt använda federerade identitetstjänster, kan skolor säkerställa att elever och lärare får säker och pålitlig åtkomst till digitala nationella prov.
För att genomföra digitala nationella prov på ett säkert sätt kräver Skolverket att elevernas datorer sätts i ett nedlåst läge, vilket innebär att endast provplattformen är åtkomlig och andra program, fönster eller webbsidor blockeras. Skolverket har godkänt vissa verktyg för detta ändamål. Här är några av de godkända verktygen:
Godkända Verktyg för Nedlåst Läge
Safe Exam Browser (SEB)
Beskrivning: SEB är en säker webbläsare som gör det möjligt att låsa ner datorn under prov. Den förhindrar åtkomst till andra program och webbsidor än den som används för provet.
Funktioner: Blockerar tangentkombinationer, skärmdumpar, och tillgång till operativsystemets funktioner. Kan anpassas för att passa olika provplattformar.
Kioskläge för Chromebook
För att uppnå nedlåst läge i Chromebook används kioskläge, som är en del av operativsystemet Chrome OS. I kioskläge kan eleverna endast använda en i förväg bestämd webbsida. Det går heller inte att öppna dokument eller skriva ut från enheten. Kioskläge administreras via Googles administrationskonsol. Huvudmannen behöver ha en licens från Google, inloggning till administrationskonsolen samt kompetens att centralt hantera de digitala enheterna. Chromebook-enheterna behöver även vara registrerade på den domän som ska användas.
Det är respektive huvudman som ansvarar för att konfigurera kioskläge och skapa förutsättningar för att elever kan genomföra prov på Chromebook i kioskläge. Då Skolverket inte är leverantör av det operativsystem som kioskläget ingår i kan Skolverket inte ge någon support utöver instruktionerna på denna sida. För support hänvisar Skolverket till leverantören av operativsystemet.
Implementering och Användning
Installation och Konfiguration
Verktygen måste installeras och konfigureras på de enheter som ska användas för provet. Detta kan kräva IT-stöd och administrativt arbete för att säkerställa att alla inställningar är korrekta.
Testning och Förberedelse
Det är viktigt att genomföra tester innan det faktiska provet för att säkerställa att verktyget fungerar som avsett och att alla elever och lärare är bekanta med hur man använder det.
Utbildning och Support
Lärare och administrativ personal bör utbildas i hur man använder verktyget och vad man ska göra om problem uppstår under provet. Eleverna bör också få instruktioner och möjlighet att prova verktyget innan provet.
Utmaningar och Överväganden
Tekniska Problem
Verktygen måste fungera felfritt på alla enheter. Problem med installation, kompatibilitet eller drift kan orsaka störningar under provtillfället.
Användarvänlighet
Verktyget måste vara lätt att använda för både elever och lärare. Komplexa eller förvirrande gränssnitt kan leda till stress och problem under provet.
Support och Underhåll
Skolor måste ha tillgång till teknisk support för att hantera problem som kan uppstå under provet. Regelbundna uppdateringar och underhåll av verktygen är också nödvändiga för att säkerställa säkerhet och funktionalitet.
Sammanfattning
Skolverket har godkänt verktyg som Safe Exam Browser (SEB), och kioskläge för chromebooks för att sätta datorer i nedlåst läge under digitala nationella prov. Dessa verktyg förhindrar åtkomst till andra program och webbsidor och säkerställer en säker provmiljö. Skolorna måste noggrant installera, konfigurera och testa dessa verktyg samt utbilda både personal och elever för att säkerställa en smidig och säker genomförande av proven.
För att lärare ska kunna logga in på Skolverkets plattform och få åtkomst till de digitala nationella proven (DNP), krävs det en säker och pålitlig inloggningsprocess. Här är de huvudsakliga kraven och stegen som krävs för att lärare ska kunna logga in:
Krav för Inloggning
Federerad Identitet (via Skolfederation/SWAMID):
Identitetsleverantör (IDP): Lärare måste ha ett konto hos en identitetsleverantör som är ansluten till Skolfederationen eller SWAMID. Detta innebär vanligtvis att skolan eller kommunen tillhandahåller en sådan IDP.
SAML 2.0-kompatibel: IDP måste vara kompatibel med SAML 2.0, en standard för säker dataöverföring för autentisering och auktorisering.
E-legitimation (BankID eller Freja eID):
I vissa fall kan lärare behöva använda en e-legitimation som BankID eller Freja eID för att verifiera sin identitet, särskilt vid högt säkerhetsbehov.
Åtkomstbehörighet:
Lärare måste ha de nödvändiga behörigheterna som tilldelas av skolan eller kommunen. Detta innebär att deras användarkonto måste vara korrekt konfigurerat och auktoriserat för att komma åt de digitala nationella proven.
Inloggningsprocessen för Lärare
Navigera till Inloggningssidan:
Lärare går till Skolverkets inloggningssida för de digitala nationella proven.
Välj Identitetsleverantör (IDP):
Lärare väljer sin identitetsleverantör från en lista av anslutna IDP:er (t.ex., skolans, kommunens eller SWAMID:s IDP).
Autentisering hos IDP:
Lärare omdirigeras till IDP:ns inloggningssida där de anger sina användaruppgifter (t.ex., användarnamn och lösenord).
Om ytterligare säkerhet krävs, kan de också behöva använda tvåfaktorsautentisering (2FA) eller e-legitimation.
Attributöverföring:
Efter att autentiseringen är klar, skickar IDP nödvändiga attribut (t.ex., användarens roll som lärare, skoltillhörighet) tillbaka till Skolverkets plattform via en SAML 2.0-assertion.
Åtkomstkontroll och Inloggning:
Skolverkets plattform tar emot attributen och verifierar att användaren har rätt behörigheter för att få åtkomst till de digitala nationella proven.
Om allt är i ordning, loggas läraren in och kan börja använda plattformen och hantera proven.
Sammanfattning
För att lärare ska kunna logga in och få åtkomst till de digitala nationella proven via Skolverkets plattform krävs det en säker autentisering genom en ansluten identitetsleverantör (IDP), ofta via Skolfederationen eller SWAMID. De behöver också ha rätt behörigheter tilldelade av sin skola eller kommun. Processen innebär att lärare autentiseras via sin IDP, eventuellt med hjälp av e-legitimation eller tvåfaktorsautentisering, och sedan får åtkomst baserat på de mottagna attributen. Detta säkerställer en säker och smidig inloggningsprocess.
Steg för att skapa eduID för en Grundskola
Förberedelser och Planering
Informationsinsamling: Skolan bör börja med att samla in information om eduID och federerade identitetstjänster, och förstå kraven och fördelarna.
Kontakt med Skolverket eller relevanta myndigheter: För att få vägledning och säkerställa att alla krav uppfylls.
Registrering och Anslutning till eduID
Registrering hos SWAMID (om tillämpligt): SWAMID är den svenska akademiska federationen som hanterar eduID. Skolan måste ansluta sig till SWAMID, vilket innebär att de måste uppfylla vissa säkerhets- och teknikkrav.
Avtal och överenskommelser: Skolan behöver teckna avtal med SWAMID och eventuellt andra parter för att formellt bli en del av federationen.
Teknisk Implementering
Val av Identitetsleverantör (IDP): Skolan måste välja en IDP som kan hantera autentisering via eduID. Detta kan vara en existerande lösning som skolan redan använder (t.ex., Microsoft Azure AD, Google Workspace) eller en ny lösning som de implementerar.
Integration med Skolans System: Den valda IDP:n måste integreras med skolans befintliga system, såsom elevregister, lärplattformar och andra administrativa verktyg. Detta kan kräva teknisk expertis för att säkerställa korrekt och säker integration.
Testning: Innan systemet tas i bruk, bör det testas noggrant för att säkerställa att autentiseringen fungerar som den ska och att alla användare kan logga in korrekt.
Administrativ Implementering
Användaradministration: Skolan måste skapa och hantera användarkonton för elever och lärare i IDP:n. Detta inkluderar att tilldela rättigheter och säkerställa att alla användare har de korrekta uppgifterna registrerade.
Utbildning och Support: Lärare och administrativ personal behöver utbildas i hur de använder systemet och hanterar användarkonton. Supportstrukturer bör också vara på plats för att hantera eventuella problem som uppstår.
Löpande Underhåll och Support
Uppdatering av Användaruppgifter: Regelbundet uppdatera och underhålla användaruppgifterna för att säkerställa att de är korrekta och aktuella.
Support och Felhantering: Hantera supportförfrågningar och tekniska problem som kan uppstå.
Administrativt Arbete för en Skola med Få Elever och Lärare
För en skola med få elever och lärare blir det administrativa arbetet mindre omfattande jämfört med större skolor. Här är en uppskattning av vad som kan förväntas:
Förberedelser och Planering: Relativt liten arbetsinsats eftersom skolan har färre användare att ta hänsyn till. En person eller ett litet team kan hantera detta.
Registrering och Anslutning: Detta kan innebära en del pappersarbete och kommunikation med SWAMID och andra relevanta myndigheter, men det är en engångsinsats.
Teknisk Implementering:
Integration: Om skolan redan använder en IDP som stöder eduID, kan arbetet vara ganska begränsat. Om en ny lösning krävs, kan detta innebära mer arbete, men för en liten skola bör det vara hanterbart.
Testning: Testning är en viktig del men blir enklare med färre användare att testa med.
Administrativ Implementering:
Användaradministration: Skapandet och hanteringen av användarkonton för en liten skola kan göras av en administratör eller en liten IT-grupp.
Utbildning och Support: Med färre lärare och elever behövs mindre omfattande utbildningssessioner och supportbehovet är också mindre.
Löpande Underhåll och Support:
Underhåll: Uppdatering av användaruppgifter och hantering av supportärenden kommer att vara mindre omfattande för en liten skola.
Sammanfattning
Att skapa och integrera eduID för en grundskola involverar flera steg, inklusive förberedelser, teknisk och administrativ implementering, samt löpande underhåll. För en skola med få elever och lärare blir det administrativa arbetet mindre omfattande och mer hanterbart. Det kräver en initial investering i tid och resurser för att sätta upp systemet korrekt, men när det väl är på plats blir den löpande hanteringen betydligt enklare.
Det finns flera anledningar till varför nationella prov bör göras digitalt. Här är några av de viktigaste fördelarna:
1. Effektivitet och Tidbesparing
Automatisk Rättning: Digitala prov kan inkludera frågor som rättas automatiskt, vilket sparar tid för lärare och minskar mänskliga fel i rättningen.
Snabb Återkoppling: Elever kan få sina resultat snabbare, vilket ger omedelbar feedback och möjliggör snabbare pedagogiska åtgärder.
2. Säkerhet och Integritet
Minskad Risk för Fusk: Digitala system kan implementera olika säkerhetsåtgärder, såsom inloggning med e-legitimation och övervakning av provtillfällen, vilket minskar risken för fusk.
Säker Lagring: Provsvar lagras säkert i digitala system, vilket minimerar risken för förlust eller skada på provmaterial.
3. Tillgänglighet och Anpassning
Anpassningar för Behov: Digitala prov kan enkelt anpassas för elever med särskilda behov, till exempel genom att justera textstorlek, använda skärmläsare eller erbjuda olika språkversioner.
Ökad Tillgänglighet: Elever kan genomföra provet på olika platser och tider, vilket kan vara särskilt användbart vid särskilda omständigheter som sjukdom eller pandemier.
4. Miljö och Hållbarhet
Minskad Pappersanvändning: Digitala prov minskar behovet av att trycka och distribuera pappersprov, vilket är bättre för miljön och minskar kostnader för material och logistik.
Effektivare Administration: Skolor kan spara tid och resurser som annars skulle gå åt till att hantera och arkivera fysiska prov.
5. Pedagogiska Fördelar
Interaktiva Frågetyper: Digitala prov kan inkludera interaktiva och multimodala frågor som bättre testar elevers kunskaper och färdigheter på ett sätt som är svårt att åstadkomma på papper.
Individualiserad Inlärning: Digitala verktyg kan anpassa provets svårighetsgrad baserat på elevens prestationer, vilket ger en mer rättvis bedömning av elevens kunskaper.
6. Jämförelse och Analys
Dataanalys: Digitala prov genererar data som kan analyseras för att identifiera trender och mönster i elevernas prestationer, vilket kan informera pedagogiska strategier och policybeslut.
Nationell Jämförbarhet: Digitala prov möjliggör en mer enhetlig standard och gör det enklare att jämföra resultat över tid och mellan olika regioner.
Sammanfattning
Att genomföra nationella prov digitalt erbjuder många fördelar som ökar effektiviteten, säkerheten och tillgängligheten för både elever och lärare. Det bidrar också till hållbarhet genom att minska pappersförbrukningen och erbjuder pedagogiska fördelar genom interaktiva och anpassade frågetyper. Dessutom underlättar det dataanalys och jämförelse, vilket kan förbättra utbildningskvaliteten på nationell nivå.
Om en skola inte är redo för digitala nationella prov (DNP) så kan de utföra proven på ersättningsprov, under 2 år kommer detta att kunna göras enligt skolverket!
Det kommer skickas ut till alla skolor och ni kan läsa mer här skolverkets ersättningsprov
Krav för att Utföra Digitala Nationella Prov
Teknisk Infrastruktur
Tillgång till Datorer och Enheter: Skolan måste säkerställa att det finns tillräckligt med datorer, surfplattor eller andra enheter som eleverna kan använda under provet. Dessa enheter måste vara uppdaterade och i gott skick.
Stabilt och Snabbt Internet: En stabil och snabb internetuppkoppling är avgörande för att kunna genomföra proven utan avbrott. Skolan bör också ha en backup-lösning för internetuppkoppling ifall det skulle uppstå problem.
Nätverkskapacitet: Skolans nätverk måste klara av den ökade belastningen som digitala prov medför, särskilt om många elever gör prov samtidigt.
Programvara och System
Provmjukvara: Skolverkets provplattform måste vara installerad och fungerande på alla enheter som ska användas för proven.
Säkerhetsprogramvara: Antivirusprogram och andra säkerhetsåtgärder måste vara uppdaterade för att skydda mot dataintrång och skadlig programvara.
Användarsupport
IT-Support: Tillgång till teknisk support under provtillfällen är viktig för att snabbt kunna lösa eventuella tekniska problem som uppstår.
Utbildning för Lärare och Elever: Lärare och elever måste vara utbildade i hur man använder provplattformen och vad man ska göra om tekniska problem uppstår.
Provtillfällen och Lokaler
Tillräckligt med Provutrymmen: Skolan behöver tillräckligt med provlokaler som är utrustade med datorer och internetuppkoppling.
Tidsplanering: Planering av provtillfällen för att undvika kollisioner med andra aktiviteter och för att säkerställa att alla elever får en rättvis chans att genomföra proven.
Säkerhet och Integritet
Säker Inloggning: Säker autentisering för att förhindra obehörig åtkomst till prov.
Övervakning: Rutiner för att övervaka proven och säkerställa att ingen fusk eller otillåten hjälp förekommer.
Utmaningar för Skolorna
Tekniska Problem
Utrustningsbrist: Brist på tillräckligt många datorer eller enheter kan vara ett stort problem, särskilt i större skolor eller skolor med begränsad budget.
Internetstabilitet: Instabil internetuppkoppling kan leda till avbrott under provet, vilket kan påverka elevernas prestationer negativt.
Ekonomiska Begränsningar
Kostnader för Utrustning och Programvara: Investeringar i ny utrustning, uppdateringar och underhåll kan vara kostsamma.
Kostnader för Utbildning och Support: Att utbilda personal och elever samt att tillhandahålla teknisk support kräver resurser.
Administrativa Utmaningar
Planering och Koordinering: Att samordna provtillfällen, hantera logistik och säkerställa att allt fungerar smidigt kräver noggrann planering och administration.
Dokumentation och Rapportering: Skolor måste hålla noggrann dokumentation över provprocessen och rapportera till Skolverket.
Säkerhet och Integritet
Skydd mot Fusk: Det kan vara svårt att övervaka alla elever och förhindra fusk, särskilt vid stora provtillfällen.
Dataskydd: Säkerställa att elevernas personliga data och provresultat är skyddade mot obehörig åtkomst och dataintrång.
Motstånd mot Förändring
Anpassning till Ny Teknik: Lärare och elever kan vara ovana vid att använda digitala verktyg och kan behöva tid och stöd för att anpassa sig.
Förändringsmotstånd: Vissa kan vara motvilliga till förändringar och föredra traditionella pappersprov.
Sammanfattning
För att en skola ska kunna genomföra digitala nationella prov krävs en kombination av teknisk infrastruktur, programvara, användarsupport, provtillfällen och säkerhetsåtgärder. Utmaningar inkluderar tekniska problem, ekonomiska begränsningar, administrativa utmaningar, säkerhetsfrågor och motstånd mot förändring. Genom noggrann planering och investering i nödvändiga resurser kan skolor överkomma dessa utmaningar och säkerställa att de är redo för digitala nationella prov.
En sammanhängande lösning för enkelhet och effektivitet
Som Certified Meitner Partner kan vi på Selektiv IT-Partner erbjuda en helhetslösning där alla tjänster är sammanknutna för att skapa ett smidigt och effektivt flöde för skolor. Med Meitner-plattformen integrerad med Skolon blir administrationen enklare än någonsin – informationen behöver bara läggas in på ett ställe i Meitner, som sedan synkroniseras direkt till Skolon.
Skolans IDP (Identity Provider) anslutas till Skolon, vilket möjliggör automatiserad synkronisering till Skolverket och hantering av SSO (Single Sign-On) för både digitala verktyg och skolverkets tjänster. På så sätt får skolorna en enhetlig plattform som gör det lättare att hantera allt från elevdata till digitala verktyg, utan onödiga hinder eller dubbelarbete.
Denna smidiga lösning ger skolor möjlighet att fokusera mer på undervisningen och mindre på administrationen.
Vi har minimum 12 månaders bindningstid men kan även erbjuda längre bindningstid för att kunna få ned kostnaden.
Detta beror väldigt mycket på hur er IT-miljö ser ut och vilket / vilka system ni vill komma igång med.
Grunden som är Skolon tar inte lång tid att tekniskt komma igång med men vi behöver få utbilda de personer som ska vara administratörer, det finns även väldigt bra online kurser att titta på.
Det bästa är att diskutera detta på ett möte så får vi se förutsättningarna hos er.
Ja, själva tjänsten är i sig helt GDPR säker, skolon är ett svenskt bolag och har servrarna i sverige och backup servrar i finland.
Skolons system kan hjälpa er med gdpr och få koll på PUB avtal, alla pub avtal som ni ska ha med leverantörerna ni använder redan idag kan laddas upp och ni får en väldigt bra översikt, vi kan stötta er om det behöver skapas nya pub-avtal.
Data som leverantörerna får ta del av framgår på ett tydligt sätt och kan med en enkel knapp stoppas, sen är det era pub avtal som styr hur länge respektive leverantör behåller data om er.
Förutom att vår tjänst används så kommer den personal som ska kunna logga in skapa privata freja eid, detta får ni information om hur man gör.
Sen kommer administratören tilldela licenser för freja.
Lite beroende på vad ni har för elevregister idag så får vi se om det kommer krävas manuellt arbete för att få in alla de attribut som skolverket behöver få över, detta gör vi i onboardning delen och görs en gång.
Skolon har ansökt om att bli egen federering men det är inte klart, det finns inga hinder kvar utan detta kommer bli klart inom kort men vill ni göra bedömningsstöden 2024 så måste ni även vara med i skolfederation,
Sen måste era datorer/ipads vara klara för detta, det finns en del krav för att det ska fungera och detta kan vi även hjälpa er med.
Om ni inte hinner klart med förberedelserna för DNP så har skolverket sagt att det kommer att gå att få dispens, hur detta kommer se ut vet jag inte men så sa de till mig när jag var på sett mässan våren 2024.
Freja e-id kommer inte kunna minskas under bindningstiden men det går bra att byta användare på dem.
Skolon licenser för elever kan vi ha en viss flex på, vi kan ha denna dialog på ett möte.
Om ni frågar mig så ska man inte betala för licenser som inte används i den mån det går och en skola borde inte betala för detta under loven heller dock är det svårt att få igenom.
Vi är inte en integratör och vi har inte tagit fram någon “proxy” lösning än men har ni en liten skola med få elever/personal så kan vi stötta er i att sätta upp en lösning med EDUID och se till att den fungerar, denna tjänst kommer fungera i 2 år sen är det oklart om den fortsätter men då har ni tid att titta på andra lösningar, på två år kan mycket hända som kan ändra utgångsläget.
Det är en del saker att hålla reda på gällande EDUID men kontakta oss så tar vi en dialog om det!